Keep an Eye on Kid’s Vision

Πριν από το σχολείο τα περισσότερα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται την παράλληλη συμβολή των ματιών και του φωτός στην όραση ενός αντικειμένου. Μόνον μετά από τη διδακτική παρέμβαση τα παιδιά εισάγονται σε ένα πιο ολοκληρωμένο μοντέλο για την όραση των αντικειμένων.

Επιμέλεια αφιερώματος
Βασίλης Γουλιέλμος,
Εκδότης, [email protected]

Εditorial Partner
Oπτικές Διαστάσεις
[email protected]

Τα παιδιά διαθέτουν τη λεγόμενη «αυθόρμητη όραση», έτσι στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τον κόσμο, σχηματίζουν διάφορες βιωματικές αντιλήψεις για το φως και την όραση, οι οποίες σταθεροποιούνται από πολύ νωρίς και πολλές φορές εμποδίζουν την αποδοχή των επιστημονικών απόψεων. Μερικοί ερευνητές μάλιστα υποστήριξαν ότι η βιωματική γνώση των παιδιών για την όραση είναι οργανωμένη και αποτελείται από κανόνες με συνοχή και συνέπεια.

Τα παιδιά στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τον κόσμο, σχηματίζουν διάφορες βιωματικές αντιλήψεις για το φως και την όραση.

Η κυρίαρχη αντίληψη των παιδιών για το φως είναι ότι αυτό αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την όραση. Ωστόσο, τα παιδιά θεωρούν ότι το φως απλώς περιβάλλει το μάτι και το αντικείμενο ως μία “θάλασσα φωτός”. Μία άλλη αντίληψη των παιδιών για το φως σε σχέση με την όραση δίνει ένα πιο συγκεκριμένο ρόλο σε αυτό, θεωρώντας ότι το φως φωτίζει το αντικείμενο.
Όμως και σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην προηγούμενη, το μάτι του παρατηρητή βλέπει, χωρίς να υπάρχει καμία σύνδεση ανάμεσα σε αυτό και το αντικείμενο. Βέβαια, υπάρχουν κάποια παιδιά που θεωρούν ότι το μάτι συνδέεται με το αντικείμενο αλλά με μία κίνηση που ξεκινά από το μάτι και πηγαίνει στο αντικείμενο. Πολύ σπάνια τα παιδιά αναγνωρίζουν το μάτι ως δέκτη φωτός από το αντικείμενο, σύμφωνα με το μοντέλο του φυσικού Guesne.

Η δυσκολία των παιδιών να καταλάβουν πως λειτουργεί η όραση αυξάνεται από το γεγονός ότι η όραση δεν απαιτεί συνειδητή μυϊκή προσπάθεια. Εξάλλου, η διαδικασία της όρασης λειτουργεί υποσυνείδητα, όπως και η αναπνοή.

Share with your friends
Tags: