Μειώστε την Μπλε Ακτινοβολία χρησιμοποιώντας τη νυχτερινή λειτουργία των ψηφιακών συσκευών!

Share with your friends
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Μπορεί να έχετε ήδη διαπιστώσει σημαντικό πρόβλημα να κοιμηθείτε, όταν κοιτάζατε το κινητό σας ή άλλες ψηφιακές συσκευές πριν πάτε για ύπνο. Η Μπλε Ακτινοβολία, είτε από τον ήλιο είτε από τις οθόνες που χρησιμοποιούμε, μας ξυπνά και μας διεγείρει. Αυτό σημαίνει ότι η πολλή έκθεση στο μπλε φως από τα κινητά τηλέφωνα, τα τάμπλετ ή τις οθόνες υπολογιστών, αργά τη νύχτα, μπορεί να διαταράξει την ικανότητα να κοιμηθούμε!

Έχει πλέον αποδειχτεί, ότι η μπλε ακτινοβολία, επηρεάζει τον κιρκαδικό ρυθμό του σώματος και τον φυσικό ρυθμό αφύπνισης και ύπνου, μάλιστα θεωρείται πλέον αναγκαίος ο περιορισμός του χρόνου μας μπροστά από μια οθόνη για μία έως δύο ώρες, πριν κοιμηθούμε. Η χρήση της νυχτερινής λειτουργίας σε ηλεκτρονικές συσκευές, είναι μια καλή ιδέα για να μειωθεί η επίδραση της μπλε ακτινοβολίας στην ικανότητά μας να κοιμηθούμε.

Τι είναι η νυχτερινή λειτουργία;

Η νυχτερινή λειτουργία (night mode) ή σκοτεινή λειτουργία (dark mode) είναι μια ρύθμιση που προσφέρεται σε πολλές ψηφιακές συσκευές για τη μείωση της φωτεινότητας της οθόνης και έτσι και τη μείωση της καταπόνησης των ματιών. Αντί να διαθέτει ένα κυρίως λευκό φόντο με μαύρο κείμενο, η τυπική σκοτεινή λειτουργία εμφανίζει ένα μαύρο φόντο με λευκό ή έγχρωμο κείμενο ή μετατοπίζει τα ανοιχτά χρώματα περισσότερο προς το ροζ και το κόκκινο αντί για το μπλε. Η αντίθεση και τα χρώματα που χρησιμοποιούνται στη νυχτερινή λειτουργία μειώνουν την αντανάκλαση και βοηθούν τα μάτια μας να προσαρμόζονται πιο εύκολα στο φως γύρω μας, το οποίο προκαλεί σε λιγότερη καταπόνηση των ματιών και ευκολότερη, άνετη ανάγνωση.

Γιατί οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τη νυχτερινή λειτουργία;

Όταν ένα άτομο εκτίθεται σε έντονα φώτα το βράδυ, το σώμα του μπορεί να αντιδράσει σαν να ήταν εκτεθειμένο στο ηλιακό φως. Ο εγκέφαλος σταματά να παράγει μελατονίνη, την ορμόνη ύπνου, και αισθανόμαστε πιο ξύπνιοι. Τα ζεστά χρώματα της νυχτερινής λειτουργίας δεν συγχέουν το σώμα σχετικά με το τι ώρα είναι και είναι πιο εύκολο να κοιμηθούμε από ό, τι θα ήταν αν κοιτάζαμε μια συσκευή χρησιμοποιώντας μια κανονική λειτουργία απεικόνισης.

Εκτός από τη διακοπή του κύκλου του ύπνου, η υπερβολική φωτεινότητα μιας οθόνης μέσα σε σκοτεινό δωμάτιο μπορεί να προκαλέσει ψηφιακή καταπόνηση των ματιών (digital eye strain/computer vision syndrome – σύνδρομο κοπιωπίας της όρασης λόγω χρήσης υπολογιστή). Η νυχτερινή λειτουργία μειώνει την έντονη αντίθεση ανάμεσα στην οθόνη και το σκοτεινό δωμάτιο και μπορεί να μειώσει ορισμένα από τα συμπτώματα που συμβάλλουν στην αίσθηση της καταπόνησης των ματιών.

Είναι η νυχτερινή λειτουργία στο κινητό ή τον υπολογιστή μου καλύτερη για τα μάτια μου;

Αν και το μπλε φως δεν προκαλεί ζημιά στο ίδιο το μάτι, η μείωση της έκθεσης στο μπλε φως, δηλαδή ο περιορισμός του χρόνου μπροστά από μια οθόνη και η μείωση της φωτεινότητας της, μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να κοιμηθούν καλύτερα και να αισθάνονται πιο άνετα.

«Υπάρχουν πολλά σημαντικά οφέλη της έκθεσης στο μπλε φως. Διάφορες μελέτες διερευνούν το πως μια υγιής δόση μπλε φωτός θα μπορούσε να συμβάλει στη διατήρηση των ψυχικών επιδόσεων, να μειώσει την μυωπία στα παιδιά κ.λπ.», δήλωσε ο Raj K. Maturi, οφθαλμίατρος. «Παρόλο που η έκθεση σε μπλε φως είναι σημαντική σε κάποιο βαθμό, είναι αλήθεια ότι οι κύκλοι του ύπνου μπορεί να διαταράσσονται αν (η έκθεση σε μπλε φως) δεν γίνει με μέτρο τη νύχτα. Μελέτες δείχνουν ότι οι νέοι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στο μπλε φως, και αυτό επηρεάζει αποδεδειγμένα τον ύπνο τους. Ευτυχώς η τεχνολογία σήμερα έχει προσαρμοστεί. Ένας απλός τρόπος για να αποφύγετε τόσο τη διακοπή του ύπνου όσο και την καταπόνηση των ματιών, είναι να ενεργοποιήσετε τη νυχτερινή λειτουργία στις συσκευές iPhone ή Android».

Αν έχετε ήδη σταματήσει την χρήση του κινητού ή του υπολογιστή σας μία με δύο ώρες πριν πάτε να κοιμηθείτε, ή/και έχετε αλλάξει τις ρυθμίσεις τους σε αυτής της νυχτερινής λειτουργίας και δεν υποχωρούν συμπτώματα πίεσης του ματιού ή τα προβλήματα στον ύπνο, μιλήστε με έναν οφθαλμίατρο για να διαπιστώσετε εάν υπάρχουν άλλες παθήσεις.

Πως να ενεργοποιήσετε τη νυχτερινή λειτουργία


Share with your friends
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:
0 shares