Η ANFAO παρουσίασε μελέτη για την πιστοποίηση της βιωσιμότητας των προϊόντων

Για πρώτη φορά, η ANFAO (Ιταλική Ένωση Κατασκευαστών Οπτικών Ειδών) παρουσίασε τη μελέτη πιστοποίησης βιωσιμότητας, που προωθείται από την Ένωση και για την οποία η CERTOTTICA θα είναι ο οργανισμός πιστοποίησης. Έχοντας ως στόχο την απόκτηση της περιβαλλοντικής πιστοποίησης για τα γυαλιά οράσεως, η μελέτη αυτή θα ενισχύσει την δέσμευση των μελών για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων της αλυσίδας εφοδιασμού. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε από κοινού από τους συμβούλους του Studio Fieschi.

Με την παγκόσμια προσοχή να επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στη βιωσιμότητα, η αγορά κινείται με στόχο τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σε θέματα οικολογικού προσανατολισμού που συχνά επηρεάζουν και τις αγοραστικές τους επιλογές. Σύμφωνα με έρευνες, το 47% των χρηστών αισθάνονται ότι η οικολογική βιωσιμότητα που αφορά τις αγαπημένες τους μάρκες στη μόδα είναι απαραίτητη, ενώ το 83% πιστεύει ότι ο σχεδιασμός ενός προϊόντος πρέπει να μειώσει τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον (υλικά, συσκευασία, διαδικασία κατασκευής κ.λπ.). Επιπλέον, το 79% των Ιταλών καταναλωτών δηλώνουν ότι – συχνά ή πολλές φορές – ελέγχουν την προέλευση των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στα προϊόντα που αγοράζουν.
Για τις εταιρείες που θέλουν να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, αυτές οι απόψεις οδηγούν στη συνειδητοποίηση πως πρέπει να επικεντρώσουν την προσοχή τους σε θέματα διαφάνειας και βιωσιμότητας. Το εγχείρημα της
ANFAO δεσμεύεται να αναπτύξει ένα πρόγραμμα που θα επιτρέψει τη βιωσιμότητα των μεμονωμένων εξαρτημάτων, καθώς και του τελικού προϊόντος, ώστε ο τομέας των γυαλιών οράσεως να πιστοποιηθεί, στηρίζοντας έτσι τις προσπάθειες των μελών της για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης της αλυσίδας εφοδιασμού μέσω της υιοθέτησης ενός (φυσικού ή ψηφιακού) LABEL.
Το πρόγραμμα πιστοποίησης θα συνδυάσει τη συμμόρφωση με τα βιομηχανικά πρότυπα και τους κανονισμούς με την ευελιξία ενός ιδιωτικού προγράμματος, καθιστώντας δυνατό τον καθορισμό μιας στρατηγικής για την αλυσίδα ανεφοδιασμού, ενώ θα προστατεύσει την ταυτότητας κάθε εταιρείας.
Οι περιγραφές στις ετικέτες θα πρέπει να αναπτυχθούν σε επιστημονική βάση που απαιτεί συμμόρφωση με συγκεκριμένα κριτήρια – όπως η κατανάλωση ενέργειας και τα υλικά – που απαιτούν πιστοποίηση από την ανεξάρτητη οργάνωση:
CERTOTTICA.
Οι πληροφορίες στην ετικέτα πρέπει να είναι επαληθεύσιμες, ακριβείς, σαφείς, μη παραπλανητικές και εύκολες στην ανάγνωση και κατανόηση. Επιπλέον, οι ετικέτες θα συμβάλουν στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που συνδέονται με τα προϊόντα: στην πραγματικότητα, μόνο εκείνα που πληρούν συγκεκριμένα συνολικά κριτήρια περιβαλλοντικής προτίμησης θα αναγνωρίζονται.
«Η μελέτη αυτή έχει σχεδιαστεί για να δώσει ένα νέο, ανταγωνιστικό εργαλείο σε όλες τις εταιρείες των οποίων οι δραστηριότητες εφαρμόζουν ήδη τις έννοιες της διαφάνειας και της βιωσιμότητας. Με την κατάλληλη ετικέτα, μπορούν να το πιστοποιήσουν αυτό επίσημα και εθελουσίως», επιβεβαίωσε ο πρόεδρος της
ANFAO Giovanni Vitaloni.

Οικονομικά στοιχεία ιταλικής αγοράς οπτικών

Τα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του 2022 παρουσιάστηκαν στη συνάντηση της ANFAO, ήταν μια βασική ευκαιρία για τον απολογισμό της βιομηχανίας γυαλιών οράσεως σε ένα ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο. Εκτός από τον Πρόεδρο της ANFAO Giovanni Vitaloni και μιλώντας εκ μέρους του κοινού ήταν παρών ο Massimo Beccarello, Αναπληρωτής Καθηγητής Βιομηχανικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου-Bicocca, επίσης ανώτερος σύμβουλος της Confindustria για την Ενεργειακή Μετάβαση, και ο Nicola Moroof Studio Fieschi, ο οποίος αναφέρθηκε στις αντιλήψεις που επικρατούν όσον αφορά τη νέα μελέτη πιστοποίησης της βιωσιμότητας και για τις επιπτώσεις της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη αλλά και τις επιπτώσεις της στη βιομηχανία των γυαλιών οράσεως.

Δεδομένα

Στο πρώτο τρίμηνο του 2022 τα ποσοστά ήταν θετικά για τον κλάδο των γυαλιών οράσεως της Ιταλίας, ειδικά όσον αφορά τις εξαγωγές: Τα στοιχεία της ANFAO για τον Ιανουάριο – Μάρτιο δείχνουν αύξηση της ανάπτυξης κατά 32,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019 και αύξηση 35,3% σε σχέση με το 2021. Οι προσδοκίες για τους επόμενους μήνες αφορούν μια συνεχή ανάπτυξη όσον αφορά τις εξαγωγές, τη μεταποίηση, την εγχώρια αγορά και την απασχόληση στον κλάδο.

Τα αποτελέσματα για τα γυαλιά οράσεως εξακολουθούν να είναι ενθαρρυντικά

Ο κλάδος έκλεισε το 2021 με θετικά νούμερα, τα οποία τον ανέβασαν σε προ-Covid επίπεδα. Χάρη στην ισχυρή διεθνή προτίμηση στα γυαλιά οράσεως, ο κλάδος των Οπτικών ήταν μεταξύ αυτών που κατάφεραν να ανταποκριθούν επιτυχώς στην πανδημία. Το 2021, η ιταλική παραγωγή γυαλιών οράσεως έφτασε τα 4,17 δισεκατομμύρια ευρώ, αυξημένη κατά 35% από το 2020, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 39,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κι έφθασαν σε ποσό λίγο πάνω από 4 δισεκατομμύρια ευρώ.

Γενικό πλαίσιο

Ο Φεβρουάριος του 2022 έφερε μαζί του τον πόλεμο στην Ουκρανία που άλλαξε απότομα τις παγκόσμιες προοπτικές, που ήδη επηρεάστηκαν από τις αβεβαιότητες γύρω από τις νέες παραλλαγές του ιού Covid-19. Σε γενικές γραμμές, η Ρωσία δεν είναι, και ποτέ δεν ήταν, μια «βασική» αγορά για τα ιταλικά γυαλιά οράσεως (το βάρος της όσον αφορά τις εξαγωγές αποτιμάται σε λιγότερο από 1%). Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος θα είναι στον τομέα του λιανικού εμπορίου, όπου οι επιχειρήσεις θα δουν μείωση των αγορών από Ρώσους στην Ιταλία και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Όσον αφορά την ίδια την Ιταλία, ο πόλεμος στην Ουκρανία θα μπορούσε επίσης να σημάνει μια νέα κρίσιμη φάση για την οικονομία της. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, τα αποτελέσματα για τα γυαλιά οράσεως εξακολουθούν να είναι ενθαρρυντικά, ειδικά όσον αφορά τις εξαγωγές. “Η βιομηχανία μας τα πάει καλά κάτω από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας σύγκρουσης, η οποία κουβαλάει μαζί της όλες τις κρίσεις: την ενεργειακή κρίση, τον πληθωρισμό, τις αυξήσεις του κόστους των πρώτων υλών κ.λπ.”, δήλωσε ο πρόεδρος της
ANFAO Giovanni Vitaloni. Οι προβλέψεις μας για αυτό το πρώτο μέρος του έτους αποδεικνύονται σωστές, γεγονός που προκαλεί μια αίσθηση αισιοδοξίας στις επιχειρήσεις και σε ολόκληρο τον κλάδο. Όπως είδαμε στην τελευταία έκδοση της MIDO, η ζωτικότητα των εκθέσεων και των εκδηλώσεων τονίζει το βαθμό στον οποίο οι επαγγελματίες του κλάδου παρακινούνται από την επιθυμία να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά και αυτό είναι απαραίτητο για να διατηρήσουμε τη βιομηχανία μας και ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού ζωντανή και υγιή. Αν και, μέχρι σήμερα, τα στοιχεία ήταν θετικά, η κατάσταση χρήζει συνεχούς παρακολούθησης, δεδομένης της ταραχώδους διεθνούς κατάστασης.
«Μια άνευ προηγουμένου κλιμάκωση των τιμών εντάθηκε περαιτέρω τους τελευταίους μήνες, ξεκινώντας με το ξέσπασμα της σύγκρουσης στην Ουκρανία. Οι ευρωπαϊκές αγορές ενέργειας βιώνουν την ίδια κατάσταση. Η διαχείριση του κινδύνου τιμών των εμπορευμάτων είναι πολύ περίπλοκη· οι αγορές είναι εξαιρετικά ασταθείς και τα επίπεδα τιμών μεταξύ είναι 4 με 5 φορές υψηλότερα από ό, τι στις αρχές του 2021», σχολίασε ο
Massimo Beccarello, ο οποίος συνέχισε: «Όλο και συχνότερα, βλέπουμε κρίσεις να προκύπτουν στην αλυσίδα εφοδιασμού, όχι μόνο σε μεμονωμένες επιχειρήσεις. Σαν Confindustria, ζητάμε να συμπεριληφθούν οικονομικά και διαρθρωτικά μέτρα στις διατάξεις της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης».

Περισσότερα στοιχεία

Οι εξαγωγές που, υπενθυμίζουμε, απορροφούν περίπου το 90% της παραγωγής του κλάδου, ανήλθαν σε 1,190 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένες κατά 35,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και κατά 32,3% σε σχέση με το 2019. Αυτή η αύξηση αφορούσε κυρίως τον τομέα των γυαλιών ηλίου, του οποίου οι εξαγωγές Ιανουαρίου-Μαρτίου 2022 σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Λαμβάνοντας υπόψη τις μηνιαίες επιδόσεις των εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2022, η απότομη αύξηση τους τελευταίους μήνες είναι σαφής σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα έτη, αλλά και με το 2019.
Σε σύγκριση με το 2021, όλες οι εξαγωγές ανά γεωγραφική περιοχή ανακάμπτουν. Το πιο σημαντικό ποσοστό είναι το αποτέλεσμα της αξίας που επιτεύχθηκε την ίδια περίοδο το 2021 από την Ευρώπη (49,6%) και από την Αμερική (35,7%). Η ανάλυση κάθε χώρας ξεχωριστά αποκαλύπτει ότι τα στοιχεία για τις εξαγωγές στην Αμερική μπορούν να αποδοθούν σχεδόν εξ ολοκλήρου στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ στην Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία ήταν οι κύριες υπεύθυνες χώρες για την ανάκαμψη.

Προβλέψεις για το 2022

Με βάση τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, εάν αυτή η τάση παραμείνει σταθερή, η ANFAO προβλέπει συνολική αύξηση των εξαγωγών κατά 10% για το 2022 (συγκριτικά με το 2021), αύξηση της παραγωγής κατά 8-10% και αύξηση 0,5 έως 1% στην εγχώρια αγορά.

Share with your friends
Previous Post

Silmo 2022: Γιατί να την επισκεφτώ

Next Post

Nomination SILMO d’OR