Θανάσης Μπίρλης, ένας οπτικός με εικαστική ματιά!

Η Τέχνη και οι μορφές της έχουν πρωταρχικό ρόλο στην καθημερινότητά μας. Με τις διάφορες εκφάνσεις της, η Τέχνη μας διδάσκει πώς να κάνουμε τον κόσμο μας πιο όμορφο και αρμονικό.
Μας αγγίζει τα βαθύτερα κομμάτια της ψυχής μας και μας βοηθά να αντεπεξέλθουμε στην πιο σκληρή πραγματικότητα.
Ο Θανάσης Μπίρλης, είτε στήνει τα περίφημα μικρογλυπτά του, χρησιμοποιώντας υλικά από χρησιμοποιημένα γυαλιά οράσεως και ηλίου, είτε τους χρωστήρες και τους ιδιαίτερους καμβάδες του, είτε οδοιπορεί με τις φωτογραφικές του μηχανές σαν μία προέκταση των ματιών του, καταφέρνει πάντα να συλλαμβάνει και να μεταφέρει την πραγματικότητα γύρω του με μοναδικό τρόπο.
Το ΕΥΕ magazine συζήτησε με τον κ. Μπίρλη για τις ανησυχίες του, καθώς και για τον κλάδο των οπτικών, στον οποίο δραστηριοποιείται για πολλά χρόνια.

Ποιος είναι ο Θανάσης Μπίρλης;

Ένας ευαίσθητος, ονειροπόλος ταξιδιώτης! Είναι μία άλλη πλευρά του εαυτού μου, που δεν συνάδει με τον επαγγελματία. Αυτό που κάνω είναι μία ανάγκη εσωτερική. Στον καθένα υπάρχει η διάθεση να αποφορτιστεί δημιουργώντας κάτι…

κ. Μπίρλη, φωτογραφίζετε, δημιουργείτε περίτεχνα γλυπτά και επίσης ζωγραφίζετε. Μιλήστε μας μας γι’ αυτή την ιδιαίτερη σχέση που έχετε δημιουργήσει με την εικαστική τέχνη.

Με την τέχνη ασχολούμαι πολλά χρόνια… Από το 2006 σαν φυσικό πρόσωπο είμαι καλλιτέχνης, μάλιστα έχω ήδη δέκα ατομικές εκθέσεις και συμμετοχή σε αρκετές ομαδικές. Η τέχνη σε οποία μορφή της ζωγραφικής, μικρογλυπτικής ή φωτογραφίας είναι το αγχολυτικό μου…

Στην πρόσφατη έκθεσή σας, «Αόρατη Πόλη» εκθέσατε για πρώτη φορά συλλογή μικρογλυπτών από χρησιμοποιημένα γυαλιά οράσεως και ηλίου. Ποια ήταν η έμπνευσή σας, η οποία συνέβαλε στη δημιουργία των «εντόμων»;

Τα μικρογλυπτά μου είναι ενασχόληση 10ετίας! Είναι όλα κατασκευασμένα από υλικά γυαλιών ηλίου και οράσεως, πρόκειται κυρίως για έντομα, αλλά κατά καιρούς φτιάχνω και φωτιστικά, παραβάν ή άλλα χρηστικά αντικείμενα. Η δημιουργία των μικρογλυπτών έχει προκύψει από μία σύμπτωση. Φίλος έσπασε τα γυαλιά του, με τα οποία είχε συναισθηματικό δέσιμο… μου ζήτησε αφήνοντάς τα να δημιουργήσω κάτι ώστε να μην πεταχτούν! Έτσι, δημιούργησα την πρώτη μου «μύγα»!! Τώρα έχει εξελιχθεί η σειρά, η οποία γίνεται πάντα ανακυκλώνοντας παλαιά γυαλιά ηλίου ή οράσεως…

Από τη φύση, ποια στοιχεία σας εκφράσουν;

Πάρα πολύ, η θάλασσα που φεύγει… Η θάλασσα του χειμώνα, που φεύγει και ό,τι έχει αφήσει πίσω της. Και από τα υλικά, όλα αυτά που «βγάζουν» τις ταλαιπωρίες! Τα επεξεργασμένα από τη φύση. Κάποια στιγμή, ένας φίλος μου, μου έφερε ένα κουπί, που βρήκε στη θάλασσα, και εγώ το μετέτρεψα σε… κρεμάστρα!

Πιστεύετε ότι σε έναν σχεδιαστή σκελετών οράσεως και ηλίου αρμόζει ο όρος «καλλιτέχνης»; Εσείς θα παίρνατε ποτέ την απόφαση να σχεδιάσετε σκελετούς γυαλιών που θα έφερναν την υπογραφή σας;

Εάν αναλογιστεί κάποιος ότι ένας σκελετός οράσεως ή ηλίου είναι ουσιαστικά δύο κύκλοι ενωμένοι, η δημιουργία και η έμπνευση είναι διαρκής μάχη στον χώρο της σχεδίασης. Η μόδα καθορίζεται από εμπνευσμένους σχεδιαστές που δίνουν το στίγμα τους και «παρασέρνουν» όλη την αγορά. Προσωπικά είμαι περήφανος, γιατί η εταιρία μας πάντα ανακαλύπτει και πρωτοκαθιερώνει πολλά brands… στον Οφθαλμό εμφανίστηκαν πρώτα τα Oliver Peoples, Mykita, Paul Smith και δεκάδες αλλά ακόμη γνωστά brands. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή είναι πάντα στη σκέψη μας και δημιουργούμε σειρές για τα καταστήματά μας.

Πρόσφατα αναρτήσατε στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης ότι ετοιμάζετε κάτι νέο στην καρδιά της Αθήνας. Αυτό που σχεδιάζετε, σχετίζεται με την τέχνη, τον τομέα του eyewear ή και τα δύο;

Είναι ένα ιδιαίτερο project με καινοτόμα και συνάμα εικαστικά προϊόντα, τα οποία δεν αφορούν μόνο τον τομέα του eyewear, το οποίο τώρα προετοιμάζεται και θα υλοποιηθεί σύντομα στο κέντρο της Αθήνας.

Πώς σχολιάζετε την οικονομική εικόνα της ελληνικής αγοράς στον χώρο των οπτικών προϊόντων; Σας προβληματίζει ή είστε αισιόδοξος;

Στην πιο κρίσιμη στιγμή του χώρου δυστυχώς επικρατούν ακραίες φωνές, χωρίς κανέναν σχεδιασμό, ενώ παράλληλα το παραεμπόριο κυριαρχεί και το διαδίκτυο «βιάζει» τιμές και προϊόντα (απομιμητικά). Την ίδια στιγμή, τα οπτικά καταστήματα ευτελίζουν σπουδές και υπηρεσίες ανταγωνιζόμενες… τα περίπτερα. Εάν δεν αποδώσουμε εμείς οι ίδιοι τον χαρακτήρα του επιστήμονα οπτικού οπτομέτρη που μας αρμόζει, εμείς θα έχουμε και την απόλυτη ευθύνη του αυριανού αδιεξόδου. Θέλω ρεαλιστικές προτάσεις και λύσεις…

Βιογραφικό:
Ο Θανάσης Μπίρλης γεννήθηκε στην Καισαριανή τον Ιανουάριο του 1959.
Τελείωσε το λύκειο αρρένων Υμηττού και σπούδασε την οπτική επιστήμη στα ΚΑΤΕΕ. Με την ίδρυση των ΤΕΙ για οκτώ χρόνια δίδαξε στο ίδρυμα στο τμήμα οπτικής οπτομετρίας. Ασχολήθηκε με τις επιχειρήσεις οπτικών και είναι ο ιδρυτής της α λυσίδας οπτικών καταστημάτων Οφθαλμός. Το 1996 εφάρμοσε πρώτος το σύστημα δικαιόχρησης στον χώρο της οπτικής.
Παράλληλα, ασχολούνταν με την τέχνη ζωγραφίζοντας ή κάνοντας μικρογλύπτα.
Εξέθεσε δουλειά του με θέμα την ανακύκλωση το 2006 στο Ψυχικό στην γκαλερί Μονόχωρο. Ακολούθησαν εκθέσεις το 2007 στον χώρο canto στην Γλυφάδα, το 2008 στην Κέα, στην γκαλερί ARTSA, το 2010 με το Οφθαλμοφανές, στο Γκάζι, το 2011 στην γκαλερί Genesis με τα Ωρόσημα και το 2017 στην γκαλερί Marina Keas με την έκθεση ARToclock, όπου εξέθεσε για πρώτη φορά συλλογή μικρογλυπτών, παράλληλα με δημιουργίες ζωγραφικής.

Share with your friends
Tags: